U-Talent Academy

Op dinsdag 7 februari kwam er voor de tien V6 leerlingen die meedoen aan de U-Talent Academy een spectaculair einde aan hun thesistraject: het thesissymposium op de universiteit Utrecht. De leerlingen hebben in plaats van een profielwerkstuk bij ons op school, een thesis geschreven aan de universiteit, waarbij ze gekoppeld zijn aan wetenschappers van de universiteit, om daadwerkelijk nieuw onderzoek uit te voeren.

De onderwerpen verschilden hierbij enorm, van het afbreken van medicijnresten met behulp van schimmels (Jacco, Yula en Lidwine), tot hoe je nou zo efficiënt mogelijk grote priemgetallen kan vinden (Emma en Lars), tot hoe je van plastic afval nylon kan maken (Isa), tot regelmaten in de Fibonaccireeks (Hylke), en tot het gebruik van schimmels als vleesvervanger (Alexander, Job en Casijn). Op deze avond moesten ze allen hun onderzoek presenteren, waar een groot publiek op af is gekomen. Hierbij mochten Jacco, Yula en Lidwine als keynote zelfs voor een propvolle collegezaal presenteren, wat ze voortreffelijk hebben gedaan. Zie de bijgevoegde foto's voor een impressie van de avond, en vraag vooral de leerlingen zelf nog eens naar hun onderzoek.